FANDOM

InnledningRediger

[Uferdig/stikkord:] Ansattes stillingsvern er viktig hinder for slike kutt, men er ikke absolutt. Arbeidsmiljøloven (§) krever saklig begrunnelse. Om utviklinga av bemanninga over tid; landsstatistikk og brutt ned på f.eks. bibliotek-/kommunestørrelse. Kort om at kutt i bemanning har økt særlig f.o.m. 2004; f.eks. Bærum Tilgrensende problemområde er bibliotekstruktur (se eget underkapittel); oppsigelser kan "ordnes" ved å legge ned filialer. Når det gjelder kompetanse, se eget kapittel.

Lovgiving og praktiseringRediger

[Uferdig/stikkord:] I tillegg til AML, bibliotekloven: §1 sier at det skal være et - stasjonært - bibliotektilbud (jf prosessen i 2003). Men i praksis kan det i småkommuner være nok med en liten filial i drift. §5 begrensa til kompetanse/biblioteksjefspørsmålet. Folkebibliotekreglementet: "e. Bibliotekets åpningstider, tjenester og lokaler må være tilpasset lokalsamfunnet. Grupper med spesielle behov må spesielt tilgodeses". ABM-utvikling har sjelden tatt affære, likevel der bibliotektjenesten i kommunen er redusert til ingenting.

Konsekvenser/argumenterRediger

[Uferdig/stikkord:]

  • argument
  • argument

EksemplerRediger

Fyll ut etter malen i nederste eksempel

  • Eksempel 1: Biblioteknavn, år. Nedlegging/stenging/sterkt redusert åpningtid. Eventuell reaksjon fra ABM-utvikling, NBF, brukere e.a. (m/lenker). Tiltak/evt. omgjøring. Utfall/analyse/kommentarer. Evt. kontaktperson (e-post-lenke)

Gå til startsida

Tilfeldig wiki